beginnen met het Sudocue programma

Ask your support questions for SudoCue here
Post Reply
herman
New kid on the Grid
New kid on the Grid
Posts: 1
Joined: Mon Oct 08, 2007 9:59 am
Location: alkmaar, the netherlands

beginnen met het Sudocue programma

Post by herman »

Ik heb een dag of tien geleden het Sudocue programma gedownload.
Als ik simpel een random puzzel via File start weet ik niet hoe ik moet beginnen. Ik kan uiteraard wel cijfers in een cel aanbrengen, maar ik wil in dezelfde cel vaak meerdere cijfers, in het klein, zetten. Dit lukt me maar niet, noch met de engelse, noch met de nederlandse handleiding.
Erg dom? Het zij zo, maar dan is het antwoord ook makkelijk te geven. Dank voor de moeite.
Herman.
herman-alkmaar
Ruud
Site Owner
Site Owner
Posts: 601
Joined: Fri Dec 30, 2005 10:21 pm

Post by Ruud »

Hallo Herman,

de potloodmarkeringen zet je aan door de menukeuze Tools/Markup of door gewoon op de toets M the drukken.

In de Options kan je instellen hoe het programma met markeringen omgaat:

Markers visible at start of new game

Indien je deze aanzet hoef je niet telkens zelf de markeringen met M aan te zetten, maar doet het programma dat automatisch aan het begin van een nieuwe puzzel.

Automatically remove invalid candidates

Indien je deze aanzet worden automatisch de markeringen verwijderd die als gevolg van de gegeven cijfers en de door jou ingevoerde cijfers niet meer toegestaan zijn.

At the start of a new game, all candidates are:
- Enabled

Aan het begin van het spel worden alle markeringen aangezet. Wat niet automatisch verwijderd wordt moet je zelf verwijderen.

- Disabled

Aan het begin van het spel worden alle markeringen gewist. Je kan nu zelf de markeringen aanzetten die je wenst. In deze instelling bepaal je volledig zelf waar je markeringen wil plaatsen.

Een markering zet je aan of uit door Control+Cijfer in te toetsen. Ook kan je op de LED's onder de puzzel klikken om een markering uit/aan te zetten. Je kan ook met de rechtermuisknop op een cel klikken en in de popup een markering uit of aan zetten.

Dit werkt natuurlijk alleen als "Markup" aan staat. De statusbalk vertelt je of dit het geval is.

Toch nog een lang antwoord, maar nu weet je alles over de mogelijkheden van de markeringen (de nieuwste versie van SudoCue kent overigens nog meer mogelijkheden).

Ruud
Post Reply